Grönsaker


Grönsaker är en starkt heterogen grupp som till skillnad från frukten inte har någon klar botanisk definition. Utgår man ifrån att frukten är ett moget fruktämne, kan man säga att en grönsak kan vara alla andra delar av en växt än just fruktämnet.

Växtdel

Grönsak

rot

morot, palsternacka

stamknöl

potatis

adventivrot (rot som bildas där den normalt inte bildas; till exempel sticklingars  rötter)

sötpotatis

hypokotyl (stor förtjockning mellan rot och skott ), rot

rödbeta, rädisa

blad

spenat, sallat, vit- och rödkål

uppsvälld bladbas

lök, vitlök

bladskaft

bladselleri

sidoknoppar

brysselkål

stam

sparris

blomställning

blomkål, broccoli

 

En stor andel både råa och lätt kokta grönsaker är oerhört viktigt i kosten
Grönsakerna tillför fibrer, ökar tarmvolymen, tillför vitaminer, mineraler och enzymer (lite beroende på om de är råa eller kokta).

En omställning till en mer grönsaksrik diet tar tid och skall göras försiktigt
Råa grönsaker ger ofta gaser i början innan tarmfloran vant sig. Börja därför med lätt kokta (helst ångkokta) för att sedan övergå mer och mer till råa grönsaker.
Det är dessutom vanligt att man är känslig mot vissa speciella grönsaker typ de med starka färger (tomat, paprika och morot), kålväxter (som ger gasbildning), sparris eller lök i olika former. Undvik dessa grönsaker tills du tål dem!
Grönsaker som är ”snälla” är sallad, gurka, avokado, ärtor, kronärtskocka, broccoli, spenat m.m. Börja med dessa!
När du sedan undan för undan anpassar din tarmflora och matsmältning till en mer grönsaksrik diet med ett allt större inslag av råa grönsaker är det viktigt att blanda, variera och förnya din grönsakstallrik. Det är annars lätt att tröttna på grönsaksdieten. Jag har listat ett antal tips hur man kan göra grönsaker roligare och smakfullare. 

Det finns många grönsaker att välja bland
Lås inte din kost kring de vanliga grönsakerna som tomat, gurka och sallad. Dessa grönsaker är bra alternativ, men kan vara svåra och tråkiga att basera en grönsaksrik kost på. Dessa grönsakssorter hör till den kategori vi äter mest. Orsaken till detta kan vara priset, enkelheten, lättillgängligheten eller helt enkelt att vi har fastnat i ett mönster.
Försök att byta ut de vanliga, fiberfattiga och vattenfyllda grönsakerna mot ovanliga, roliga och färgrika alternativ såsom:
aubergine, blomkål, broccoli, brysselkål, gurka, haricoverts, isbergssallad, majs, minimajs, morötter, paprika, romansallad, ruccola, rädisor, rödbetor, rödkål, spenat, squash, tomat och vitkål.

Variera formerna
Man kan skiva, tärna, göra spiraler, riva, mosa grönsakerna eller göra grönsaksjuicer. Denna bearbetning påverkar ju inte heller näringsinnehållet. Dock påverkas fiberinnehållet (juice innehåller inte mycket fibrer) och smältbarheten. Större bitar kräver mer bearbetning i kroppen; tugga därför väl och ta god tid på dig att äta! 

Grönsaker kan tillredas på olika vis
Du kan välja att äta dina grönsaker råa, inlagda, lättkokta (ångkokta helst) eller ugnsbakade. Undvik att steka grönsakerna och om du ändå gör det använd smör eller kokosfett. Dessa fetter tål upphettning på ett bra sätt. Om du kokar dina grönsaker så förstörs många enzymer och vitaminer och mineralerna försvinner ut i kokvattnet. Ångkokning är ett mildare sätt att behandla grönsakerna på.

Ge maten liv med färger
Den sprakande röda, den envist gula eller den vackert oranga färgen återfinns i flertalet grönsaker. Grönsaker behöver inte vara gröna och många av de verkligt starka antioxidanterna finns i de färgade grönsakerna och frukterna. Färgerna representerar olika vitaminer och en färgglad tallrikskombination är att föredra. Dock är det som jag skrev ovan att många personer är känsliga för dessa grönsaker. Ta det försiktigt!

Smaksätt salladen på olika sätt
Experimentera med smaker och prova t.ex. att blanda grönsakerna med lite frukt, frön eller bär. Krydda salladen försiktigt med färska nyttiga kryddor som ingefära, citron, dill, persilja, lök, vitlök, oregano, timjan, pepparrot, basilika och rosmarin. Komplettera med spännande torkade kryddor såsom kanel, kardemumma och peppar i små doser. Använd olika oljor med olika kryddning och smak. Gör egna dressingar och använd smaksatt vinäger, t.ex. hallonvinäger. Det finns så mycket att välja på i dagens välsorterade butiker, men välj bort färdiga onyttiga färdiga dressingar, ketchup, salt och socker.

 

 Tillbaka till "Svens råd och information"

dinmage.nu  -  Kalvstigen 6, 598 34 Vimmerby  -  tel 073-9848728  -  sven.lindholm(a)dinmage.nu  (a)=@