Pressmeddelanden
Medicin, vård och hälsa
Publicerad: 2012-01-23
Nypon sänker kolesterol och blodtryck
Kopplingen mellan de stora
folksjukdomarna hjärt-kärlsjukdom, fetma och
diabetes är stark och forskning pågår på
alla fronter. Aktuella studier visar att
nypon påverkar både kolesterol och blodtryck
i rätt riktning.
– I studier på möss har vi sett att
en hög dos koncentrerat nyponpulver tillsatt
i maten påverkade viktuppgång, men även att
redan feta möss gick ner i vikt, säger
Cecilia Holm, professor i molekylär
cellbiologi vid Lunds universitet.
Forskarna fann också att mössen fick lägre
blodsocker, mindre fett i levern och lägre
kolesterolnivå.
Resultaten av djurstudierna var så pass
intressanta att Cecilia Holm och hennes
forskarkollegor, med Ulrika Andersson i
spetsen, beslutade sig för att gå vidare och
göra motsvarande studie på människor.
- Förhöjda kolesterolvärden är en viktig
riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Med hjälp
av överviktsenheten på Skånes
universitetssjukhus rekryterade vi 28
personer som var friska, men kraftigt
överviktiga, till studien. De hade ett
genomsnittligt BMI på 35 och kan därmed
sägas ligga i riskzonen för flera av våra
folksjukdomar, berättar Cecilia Holm.
Forskarna tillverkade två drycker, en
nypondryck och en kontrolldryck baserade på
äpple och de båda matchades vad gäller
sockerinnehåll (mindre än i vanlig
nyponsoppa).
Studien pågick under två sexveckorsperioder
där personerna ena perioden fick dricka
nypondrycken för att sen byta till
kontrolldrycken. Vikt och blodtryck mm
mättes i början och i slutet av respektive
testperiod
– Vi såg inga effekter på viktminskning som
i våra tidigare studier i möss, och inte
heller på blodsockret. Däremot såg vi en
sänkning av LDL kolesterol (det ”onda”
kolesterolet) och en sänkning av
blodtrycket. Det är naturligtvis resultat
som är intressanta när vi diskuterar
hjärt-kärlsjukdom, inte minst när det gäller
förebyggande åtgärder, säger Cecilia Holm.
Cecilia Holm presenterar studien och
forskningsresultaten närmare vid ett
seminarium idag, den 23 januari i Lund
(inbjudan har tidigare skickats ut).
Seminariet ges inom ramen för Lunds
universitets tvärvetenskapliga
forskningsprogram Antidiabetic Food Centre
(AFC)
Kontakt:Cecilia Holm, Institutionen för
experimentell vetenskap, Lunds universitet,
Tel: 046-2228581, mobil: 070-6370485,
Cecilia.Holm@med.lu.se
Högupplöst bild på Cecilia Holm finns i
Lunds universitets bildbank, https://bildweb.srv.lu.se/
-skriv namnet i sökfältet.
Katrin Ståhl